GENEL HATLARI İLE İŞLETİM SİSTEMLERİ NEDİR?

booteknik | 14:07 | 0 yorum

*İşletim sistemi bir kaynak yöneticisidir.
Tüm kaynakları yönetir. Çakışan istekler arasında karar verir; etkin ve adaletli bir kullanım sağlar.
*İşletim sistemi bir kontrol programıdır.
Diğer programların çalışmasını, hata oluşmaması ve bilgisayarın yanlış kullanımını engellemek amacı ile kontrol eder.
*Genel olarak kabul edilmiş bir tanımı yoktur.
*Genellikle çekirdeklerinin adları ile anılırlar.
Çekirdek, işletim sisteminde her zaman çalışan tek programdır. Geri kalan her şey çekirdeği kullanan birer yazılımdır.

BİLGİSAYAR NASIL AÇILIR? 
BIOS NEDİR?
Bilgisayarın sahip olduğu donanımları başlatır.Sistemi başlatmaya hazırlar.İşletim sistemi çekirdeğini yükler ve çalıştırır.
BİLGİSAYAR MİMARİSİ
*Bilgisayar çalışma prensibi
Bir veya daha fazla CPU, aygıt yöneticileri ile ortak bir yol üzerinden haberleşir.
Bellek için yarışan CPU ve aygıtların eş zamanlı çalışması
*Giriş/Çıkış aygıtları ve CPU eş zamanlı çalışabilir.
Çıktı alırken oyun oynayabilirsiniz :)
*Her aygıt denetleyicisi belirli bir aygıttan sorumludur.
*CPU ve aygıt denetleyicilerinden gelen bilgileri belleğe, bellekteki bilgileri de aygıt denetleyicilerine gönderir.
*Aygıt denetleyicisi aygıtın işi bittiğinde CPU'yu uyarır.
Kesme(Interrupt); CPU'nun yaptığı işi kesip aygıtın ürettiği veri şle uğraşmasını sağlar.
GİRİŞ ÇIKIŞ YAPISI
*Bilgisayara gelen verilerin yönetilmesi önemlidir.
Kullanıcı isteklerini okuma, sonuçları sunma.
*İki tür G/Ç yönetim sistemi var.
     +Engelleyici G/Ç yönetimi(Blocking I/Q)
          -CPU işlemini tamamlayana kadar program bekler.
          -Aynı anda sadece 1 G/Ç işlemi olabilir.
     +Engellemesiz G/Ç yönetimi(Non-Blocking I/Q)
          -Program işletim sistemine G/Ç başlatma isteği gönderir.
          -İşletim sistemi G/Ç yi başlatır ve diğer işine devam eder.
          -G/Ç tamamlandığında program uyarılır.
DEPOLAMA YAPISI

   *Bellek(Fiziksel Bellek-Ram)
Bilgisayarda CPU'nun erişebildiği tek depolama birimidir. Rastgele erişimli ve sürekli değişken bir yapıya sahiptir.
*İkincil Depolama
Sabit disk, SSD
DEPOLAMA YAPISI
*CPU sadece RAM'e erişebilir.
Depolama aygıtlarındaki bilgiler ilk olarak RAM'e gelmelidir. Her bir byte CPU tarafından taşınır.
*DMA yardımıyla CPU'nun yükü hafifler.
Hızlı aygıtların direkt olarak belleğe bilgi gönderilmesini sağlar. CPU her bir blok bilgi için uyarılır. 
BİLGİSAYAR SİSTEM MİMARİSİ
*Tek işlemcili Bilgisayarlar
Halen kullanımdalar.
*Çok İşlemcili Bilgisayarlar
İki tür vardır.
     +Asimetrik çok işlemcili sistemler
          -Her bir fiziksel CPU ayrı bir görevi yapar.
     +Simetrik çok işlemcili sistemler
          -Tüm işlemciler her işi yapar.(Çok çekirdekli işlemciler)
İŞLETİM SİSTEMİ YAPISI
*Çok programlı(Multiprogramming) işletim sistemleri
Bir kullanıcı CPU'yu sürekli G/Ç istekleri ile yoramaz. İşletim sistemi CPU'ya görevler verir(CPU her zaman bir görev yapar.). Bir görev G/Ç isteği yaparsa CPU diğer göreve geçer. İşletim sistemi görev zamanlayıcı kullanarak bir görev seçer ve çalıştırır.
*Zama paylaşımlı(Time Sharing) işletim sistemleri
Kullanıcıya cevap süresi <1sn. Her kullanıcı bellekte en az 1 süreç(çalışan program) çalıştırır. Çalışmayı bekleyen 1'den fazla süreç varsa süreç zamanlama kulanılır. Program belleğe sığmazsa, takaslama onları belleğe alır veya dışarı atar. Sanal bellek tamamı bellekte olmayan programların çalışmasını sağlar.
Çekirdek isimleri;
Windows - 8.1
Linux - 3.19
Unix/Solaris - N/a
Mac OS X - 10.1
İşletim sistemi kesme yönelimli bir işletim sistemidir. CPU'ya gelen tüm kesmeleri işletim sistemi yanıtlar.
*Yazılımsal kesmeler
Sıfıra bölme hatası
*Donanımsal kesmeler
Web kamerasından görüntü gelmesi
Saat kesmesi(işlerin senkronizasyon işlemi) sn de 3.9 milyonda 1 iş yapılması.

Category:

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 yorum